16.11.2013

Ciechanów: figura Najświętszej Maryi Panny z 1904 r. na Farskiej Górze


Farska Góra jest miejscem wyjątkowym, kolebką miasta Ciechanów. To tu legendarny Ciechan wzniósł drewniany gród. Tuż przy wzgórzu stoi najstarszy w mieście, kościół Narodzenia NMP z początku XVI w. Na wzgórzu znajduje neogotycka, ceglana dzwonnica z 1889 r. W tym miejscu, w 1904 r. stanęła figura Matki Bożej.





"Maryo
Niepokalanie
Poczęta
módl się za nami
1854 - 1904"

W 1854 r. Ojciec Święty bł. Pius IX ustanowił dogmat o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. W 50 - tą rocznicę tego wydarzenia, na pamiątkę wystawiono w całej Polsce wiele figur Matki Boskiej. 



Farska Góra jest położona jest między ul. Ściegiennego a Parkiem Dąbrowskiego. Z miejsca, w którym stoi figura można podziwiać widoki Zespołu przyrodniczo - krajobrazowego "Dolina Rzeki Łydyni".

17 komentarzy:

  1. Piękna ta figura :)
    Fajnie, że pokazujesz zdjęcia kapliczek krzyży i figur sakralnych :) Gdyby nie Twój blog, pewnie bym się nigdy nie dowiedziała o ich istnieniu :) A tematykę sakralną bardzo lubię :)
    'pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogę pokazać chociaż część z nich. Na Mazowszu jest mnóstwo krzyży, kapliczek, figur.

      Usuń
  2. Faktycznie bardzo ciekawa i w dobrym stanie figura z historią.
    Słusznie zauważyłeś stojącą obok sandomierskiego Ratusza figurę.
    Historia tej figury jest fascynująca. Zamierzałam nawet poświęcić jej oddzielny wpis. Twoje bystre spojrzenie na zdjęcie zachęciło mnie do uzupełnienie wpisu o dodatkowe zdjęcie i opis do zauważonej przez Ciebie figury.
    Dziękuję, pozdrawiam i zapraszam do przeczytania uzupełnienia, które zaraz dodam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój wzrok już odruchowo "wyłapuje" figury, kapliczki, krzyże... ;)

      Usuń
  3. Piękna figura. Okolica podkreśla subtelność postaci.
    niepokalane poczęcie - ostatnio przekonałam się, że niektórzy zupełnie sprzecznie je rozumieją. Ale wspominam o tym tylko tzw nawiasem:)
    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko z pogodą i porą roku nie udało mi się trafić, wszystko jest na szaro.

      Usuń
    2. ba:) odwieczny problem. Pewnie, że najcudniej złotą godziną fotkować. Ten sam dylemat mam. Albo wcale, albo, tak jak dzień każe :)

      Usuń
  4. witaj
    śliczny blog... pokazujesz to co bardzo lubię...
    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  5. Kawałek od zamku, ale wiem gdzie to jest. Zamek zwiedzałam , o Farskiej Górze, nikt mi słowa nie powiedział. Lubię takie miejsca.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aktualnie miejsce jest trochę zarośnięte, jest dużo drzew, trochę zarośli.
      Gród, który tu istniał, w 1180 r. przeżył najazd Pomorzan, później miały miejsce najazdy Prusów, Jadźwingów i Litwinów. Ostatecznie spłonął w 1476 r.
      W bardzo bliskim sąsiedztwie Farskiej Góry znajdują się dwa zabytkowe kościoły.
      Garść informacji na temat niektórych zabytków Ciechanowa:
      http://umciechanow.pl/informacje_o_ciechanowie/zabytki.html

      Usuń
  6. Niezwykła figura. Bardzo interesująca historia.
    Dzięki Tobie poznaję do których może nie zawitam?
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest tu trochę ciekawych miejsc. W Ciechanowie warto zobaczyć przede wszystkim Zamek Książąt Mazowieckich, z tym, że na dziedzińcu trwają chyba jeszcze jakieś prace i nie wiem czy już można wejść do środka. Niedaleko Ciechanowa jest pałac w Opinogórze - dom rodzinny Zygmunta Krasińskiego - Muzeum Romantyzmu z przepięknym parkiem. Trochę w inną stronę, jest park i muzeum w Gołotczyźnie (park, dwa dworki i nie tylko). Długo by wymieniać...

      Usuń
  7. Bardzo ciekawy jest Twój blog. Nie miałam pojęcia jak wiele jest takich niezwykłych miejsc. Piękne zdjęcia. Dziękuję za odwiedziny i serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postaram się przedstawić wiele takich miejsc. Zapraszam.

      Usuń
  8. Widzę że części mojego hobby poświęciłeś blog. Gdybyś chciał korzystać z zasobów Warszavki i kapliczek warszawskich i podwarszawskich, zapraszam do siebie na blog. Przy okazji mogę polecić okolicę Żyrardowa, bardzo bogatą w krzyże, kapliczki i figury. Ostatnio odkryłam co prawda wyremontowaną, więc nie wiem na ile autentyczną, ale Madonnę z 1904 roku. N 52° 04.902' E 20° 29.025' a fotka http://distilleryimage1.s3.amazonaws.com/a65c48164cd611e39333120f06be97fb_8.jpg

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przejrzałam - masz na blogu sporą kolekcję kapliczek. Te warszawskie wolę jednak fotografować osobiście - odnajdywanie ich sprawia mi ogromną frajdę, fajnie jest zobaczyć je na żywo. Bardzo możliwe, że poproszę o udostępnienie tych żyrardowskich (daleko ode mnie). Na razie mam sporo w archiwum (kiedy je powrzucam?). Dziękuję, za jakiś czas się pewnie odezwę.

      Usuń